
Ονομασία σχολικής μονάδας: 6ο Διαπολιτισμικό
Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου
Τίτλος προγράμματος: «Μαθαίνω για το δάσος και την προστασία
τους- Νερό και η σημασία του για το περιβάλλον»
Ονοματεπώνυμα εκπαιδευτικών: Τοπούζα Πηνελόπη, Πετρίδου Μαρία
Τάξη: Γ΄
Αριθμός μαθητών/τριών: 57
Ο λόγος που επιλέχθηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι
κυρίως το γεγονός της μεγάλης σημασίας της απόκτησης από τα παιδιά
συνείδησης της κρισιμότητας της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία
χρόνια για το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και της συμμετοχής τους στην
προσπάθεια βελτίωσής του και εξυγίανσής του στην καθημερινή μας ζωή.
Πιο συγκεκριμένα, οι
μεγάλες πυρκαγιές που έπληξαν την Ελλάδα την τελευταία διετία, η έλλειψη
νερού που σημειώνεται στον πλανήτη σε συνδυασμό με τις έντονες κλιματικές
αλλαγές, η συνειδητοποίηση ότι τα δάση αποτελούν πνεύμονες ζωής και της
ανεκτίμητης αξίας του νερού και των υδροφόρων οριζόντων, αλλά και οι τρόποι
με τους οποίους μπορεί να εξοικονομηθεί στην καθημερινή μας ζωή, καθώς και η
ευκαιρία για επαφή με τη φύση και ο βιωματικός χαρακτήρας των δραστηριοτήτων
που θα εμπλέκονταν τα παιδιά, ήταν τα επιμέρους κριτήρια που συνθέτουν το
πλαίσιο με το οποίο διαπραγματευτήκαμε το θέμα.
Δραστηριότητες στο
σχολείο:
Αρχικά, έγινε η
πρώτη επαφή των παιδιών με το θέμα μέσα από άρθρα και δημοσιεύματα που
αναφέρονταν στις σχετικά πρόσφατες πυρκαγιές της Ελλάδας στη μόλυνση και
στην έλλειψη του νερού, και στις προσπάθειες των εθελοντών και κάποιων
οργανώσεων για δενδροφυτεύσεις στις πληγείσες περιοχές, παράλληλα με προβολή
βίντεο από πυρκαγιές σε διάφορα μέρη του πλανήτη που αναζητήθηκαν στο
διαδίκτυο. Εντοπίστηκαν και καταγράφηκαν τα προβλήματα που προκύπτουν από
τις πυρκαγιές των δασών και τη μόλυνση του νερού. Τα παιδιά ζωγράφισαν
καμένα δάση, μολυσμένα ποτάμια και λίμνες και τις συνέπειες των παραπάνω,
όπως συζητήθηκαν στο μάθημα της Μελέτης του Περιβάλλοντος στην τροφική και
φυτική αλυσίδα.
Στη συνέχεια, τα
παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες και έκαναν τη δική τους έρευνα στον οικογενειακό
και φιλικό τους κύκλο, αλλά και στην πλούσια βιβλιοθήκη του σχολείου μας και
στο διαδίκτυο, όπου κατέγραψαν πολλές πληροφορίες και στη συνέχεια
παρουσίασαν στην υπόλοιπη τάξη με μορφή κολλάζ πάνω σε μεγάλα χαρτόνια. Οι
δημιουργίες τους τοιχοκολλήθηκαν σε σημεία του σχολείου μας και τα παιδιά,
με αυτό τον τρόπο, ενθαρρύνθηκαν στο να παρουσιάσουν την μεγάλη χρησιμότητα
των δασών και του νερού για δραστηριότητες από τον άνθρωπο (όπως στον
πολιτισμό, την οικονομία, τις μεταφορές, την ενέργεια κ.ά. ).
Επόμενο στάδιο ήταν
η συλλογή φύλλων και μερών των φυτών όπως βλαστοί και μικροί καρποί και η
προσπάθειά τους να αποξηρανθούν σε φυτολόγιο όπου όλα τα παιδιά εργάστηκαν
ομαδικά και για μεγάλο χρονικό διάστημα, ώστε να ολοκληρωθεί.